dinsdag 2 november 2021

GALACONCERT (1/11) VAN DRIE KNAPPE KOREN IN DE ELISABETHZAAL TE ANTWERPEN

World Choir Games 2021






















Drie toppers van Europese jongerenkoren mochten maandagavond 1 november de prachtige Elisabethzaal opluisteren met de meest uiteenlopende vocale muziek. Een pittig en gedetailleerd verslag.

 

Geef toe: er zijn niet veel Europese koren wiens muziek internationaal gerenommeerde films en series mag sieren. Zo mocht ‘Scala’ de trailer van de onlangs verschenen film over Lady Di ‘Spencer’ inzingen, en zelfs muziek leveren voor series als the Simpsons, Downtown Abbey, Seks Education, inter alios. Qua podiumervaring en professionaliteit troonde dit Aarschots koor dan ook met kop en schouders boven de anderen uit.

Toch toonden alle drie de koren elk hun bijzondere sterktes. Zo kon het showkoor ‘Rise Up’ van de voormalige Up with people-zangeres Karin Lauwers, uit Neerpelt, gerust solliciteren voor een Amerikaanse musicalfilm met hun complexe, zeer diverse choreografieën (doe het hen maar na!) en hun essentieel Engelstalig pop-rockrepertoire.

De Maîtrise de Seine-Maritime uit Normandië leverden dan weer de meest exotische tint en schuwden daarbij vreemde talen, vocale uitdagingen, toffe percussie-instrumenten (zoals djembé en cajón), noch excentrieke bewegingen. Opvallend was vooral het nummer ‘Mironczarnia’ van Jakub Neske, een ludieke knipoog naar Halloween, waarin de getalenteerde zangers hun theatrale expressietalent volledig kwijt konden. Spijtig: voor het Vlaamse publiek was het misschien ook interessant geweest om te mogen luisteren naar hun authentieke Franse tongval.

Voor de petite histoire: zowel de thuishaven van de Maîtrise de Seine Maritime (Yvetot) als die van Scala (Aarschot) werden aardig verwoest in WOII door Duitse troepen. Maar dat leek gisteren wel tot een héél ver verleden te behoren, want de energie en de goesting spatten er bij alle zangvogels ervan af.

 

Repertoire: de kunst van het kiezen  

Variatie en selectie zijn twee sleutelwoorden voor een uitgebalanceerd concertprogramma. Daar voldeed de eerste helft van de avond zeker aan. Rise up koos voor een groovy eerste nummer dankzij de begeleidende band. De meerstemmige bodypercussie en de uitdagende prosodie in ‘Believer’ van ‘Imagine Dragons’ hielden het publiek bij de pinken en brachten de nodige schwung. Mooi en gepast was de knipoog naar het 16de-eeuwse Vlaamse lied ‘Ic seg Adieu’, doch daar werd duidelijk dat hun louter vocale techniek op zichzelf soms nog wat aan ademsteun ontbrak. Het publiek kon blijkbaar wel het toch wel érg donkere gehalte van de liedtekst (‘nu wacht ik tot aan de dood’, en ‘laat me gaan uit dit leven’) pruimen op deze eerste november. Gelukkig bracht het daarop volgende nummer weer hoop met de boodschap ‘You are not alone’ uit het nummer ‘You will be found’. Hun slotstuk was het meest gedurfd: ‘The greatest show’ op lyrics van het tekstschrijverduo van de musical ‘La-La-Land’.

Het meest vernieuwend was echter de repertoirekeuze van de Maîtrise de Seine-Maritime. Originele koorwerken die een grondige studie vereisten zowel qua expressie, inhoud als choreografie. De gedurfde harmonieën, interessante dynamiek en markante ritmes vormden een welkome afwisseling in het hoofdzakelijk Engelstalige concertprogramma. Spijtig wel dat het door Dylan Levesque gecomponeerde competitienummer ‘Zora’ niet te horen was op het galaconcert. Daartegenover bracht Scala dan weer wél songs van eigen makelij, zoals ‘Black moon’ en ‘Sea shell’, beiden zeer innemend vertolkt.

Prachtig was ook het nummer van Kurt Bikkembergs ‘Listen’, met een duidelijke ecologische boodschap. Zeer toegankelijke en toch originele, maar vooral hartverwarmende koormuziek: hoe mooi is het niet om over de landsgrenzen en eventuele cultuurbarrières heen samen te kunnen musiceren?

 

Koorzang : de kunst van het blenden

Maar liefst 25 jaar noeste arbeid is er gekropen in het blenden van de fantastische Scala-stemmetjes tot hun typische, maagdelijk gave koorgeluid. Let wel : ze zingen bijna altijd in ‘neutral’ (volgens de CVT-techniek van Cathrine Sadolin) een stemfunctie met een laag volume, gaande van heel zacht tot maximum middelsterk. Daarom hebben ze ook allen microfoons nodig. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het gelijkaardige, zacht-poppy karakter van de meeste nummers. Het lijkt daardoor of de Aarschotse vrouw nog steeds enkel mag wiegen of bekoren en niet meer dan dat. Scalazangers blijven hierdoor ook vooral koorzangers. Dat was bovendien erg duidelijk in het voor hen iets te klein bezette ‘Video games’ van Lana del Rey, maar ook in het laatste nummer in samenwerking met Regi. Hun lichaamsexpressie blijft tevens erg beperkt, in tegenstelling tot hun iets levendigere gelaatsuitdrukkingen. Voor het ietwat meer geoefende oor, en vermoedelijk ook voor de bejaarden in de zaal, had de essentie van hun koorexpertise dus misschien wel samengevat kunnen worden tot slechts drie nummers. Toch zullen niet veel Belgische jongerenkoren ooit kunnen nadoen wat zij al bereikt hebben op internationaal muzikaal vlak.

Technisch hoogstandje van de avond was zeker ook de uitdagende dictie in het nummer ‘Believer’, zeer virtuoos en homogeen gebracht door Rise Up. De nodige variatie brachten zij ook met enkele soulachtige solo’s in ‘You will be found’. De Maîtrise blonk dan weer uit in onvervalste legato’s over alle frequenties heen. Hun mannenstemmen – Halleluja, die waren er toch óók! – klonken echter soms wat geforceerd in de forte-gedeeltes van ‘Let my love be heard’. Een tikkeltje meer steun vanuit de onderbuik had daar wonderen kunnen verrichten.

Alles welbeschouwd kan de komende winter echter niet meer stuk na deze kleurrijke, krachtige avond vol jong aanstormend vocaal  talent. Antwerpen zal nog even nazinderen van de hoopvolle noten van deze klassekoren!

 

Foto's: Ronnie Husson/ Tekst: Lena Lyric*

*Lena Lyric is romaniste, behaalde een zangdiploma aan het Conservatorium van Versailles en volgde een opleiding tot qi-gongdocente. Ze gaf meerdere workshops zang bij Wisper (naast haar job als taaldocente), maakte haar eigen CD met kleinkunstliederen (zie link bovenaan) en behaalde twee Poëzieprijzen: een nominatie voor de Elly Blomwedstrijd en de Eerste prijs Guido Gezellewedstrijd in de open categorie. 


Organisatie: Koor & Stem, Creatief Schrijven,...


Nuttige websites:

  • · Maîtrise de Seine-Maritime
      https://www.maitrisedeseinemaritime.fr/page/79433-accueil


Geen opmerkingen:

Een reactie posten