Geef toe: er zijn niet veel Europese koren wiens muziek internationaal
gerenommeerde films en series mag sieren. Zo mocht ‘Scala’ de trailer van de
onlangs verschenen film over Lady Di ‘Spencer’ inzingen, en zelfs muziek
leveren voor series als the Simpsons, Downtown Abbey, Seks Education, inter alios.
Qua podiumervaring en professionaliteit troonde dit Aarschots koor dan ook
met kop en schouders boven de anderen uit.
Toch toonden alle drie de koren elk hun bijzondere sterktes. Zo kon het
showkoor ‘Rise Up’ van de voormalige Up with people-zangeres Karin Lauwers, uit
Neerpelt, gerust solliciteren voor een Amerikaanse musicalfilm met hun complexe,
zeer diverse choreografieën (doe het hen maar na!) en hun essentieel
Engelstalig pop-rockrepertoire.
De Maîtrise de Seine-Maritime uit Normandië leverden dan weer de meest
exotische tint en schuwden daarbij vreemde talen, vocale uitdagingen, toffe
percussie-instrumenten (zoals djembé en cajón), noch excentrieke bewegingen. Opvallend
was vooral het nummer ‘Mironczarnia’ van Jakub Neske, een ludieke knipoog naar
Halloween, waarin de getalenteerde zangers hun theatrale expressietalent
volledig kwijt konden. Spijtig: voor het Vlaamse publiek was het misschien ook
interessant geweest om te mogen luisteren naar hun authentieke Franse tongval.
Voor de petite histoire: zowel de thuishaven van de Maîtrise de Seine
Maritime (Yvetot) als die van Scala (Aarschot) werden aardig verwoest in WOII
door Duitse troepen. Maar dat leek gisteren wel tot een héél ver verleden te
behoren, want de energie en de goesting spatten er bij alle zangvogels ervan
af.
Repertoire: de kunst van het kiezen
Variatie en selectie zijn twee sleutelwoorden voor een uitgebalanceerd
concertprogramma. Daar voldeed de eerste helft van de avond zeker aan. Rise up
koos voor een groovy eerste nummer dankzij de begeleidende band. De
meerstemmige bodypercussie en de uitdagende prosodie in ‘Believer’ van ‘Imagine
Dragons’ hielden het publiek bij de pinken en brachten de nodige schwung. Mooi
en gepast was de knipoog naar het 16de-eeuwse Vlaamse lied ‘Ic seg
Adieu’, doch daar werd duidelijk dat hun louter vocale techniek op zichzelf soms
nog wat aan ademsteun ontbrak. Het publiek kon blijkbaar wel het toch wel érg donkere
gehalte van de liedtekst (‘nu wacht ik tot aan de dood’, en ‘laat me gaan uit
dit leven’) pruimen op deze eerste november. Gelukkig bracht het daarop
volgende nummer weer hoop met de boodschap ‘You are not alone’ uit het nummer
‘You will be found’. Hun slotstuk was het meest gedurfd: ‘The greatest show’ op
lyrics van het tekstschrijverduo van de musical ‘La-La-Land’.
Het meest vernieuwend was echter de repertoirekeuze van de Maîtrise de
Seine-Maritime. Originele koorwerken die een grondige studie vereisten zowel
qua expressie, inhoud als choreografie. De gedurfde harmonieën, interessante
dynamiek en markante ritmes vormden een welkome afwisseling in het
hoofdzakelijk Engelstalige concertprogramma. Spijtig wel dat het door Dylan
Levesque gecomponeerde competitienummer ‘Zora’ niet te horen was op het
galaconcert. Daartegenover bracht Scala dan weer wél songs van eigen makelij, zoals
‘Black moon’ en ‘Sea shell’, beiden zeer innemend vertolkt.
Prachtig was ook het nummer van Kurt Bikkembergs ‘Listen’, met een
duidelijke ecologische boodschap. Zeer toegankelijke en toch originele, maar
vooral hartverwarmende koormuziek: hoe mooi is het niet om over de landsgrenzen
en eventuele cultuurbarrières heen samen te kunnen musiceren?
Koorzang : de kunst van het blenden
Maar liefst 25 jaar noeste arbeid is er gekropen in het blenden van de
fantastische Scala-stemmetjes tot hun typische, maagdelijk gave koorgeluid. Let
wel : ze zingen bijna altijd in ‘neutral’ (volgens de CVT-techniek van Cathrine
Sadolin) een stemfunctie met een laag volume, gaande van heel zacht tot maximum
middelsterk. Daarom hebben ze ook allen microfoons nodig. Dit heeft natuurlijk
ook te maken met het gelijkaardige, zacht-poppy karakter van de meeste nummers.
Het lijkt daardoor of de Aarschotse vrouw nog steeds enkel mag wiegen of
bekoren en niet meer dan dat. Scalazangers blijven hierdoor ook vooral
koorzangers. Dat was bovendien erg duidelijk in het voor hen iets te klein
bezette ‘Video games’ van Lana del Rey, maar ook in het laatste nummer in
samenwerking met Regi. Hun lichaamsexpressie blijft tevens erg beperkt, in
tegenstelling tot hun iets levendigere gelaatsuitdrukkingen. Voor het ietwat
meer geoefende oor, en vermoedelijk ook voor de bejaarden in de zaal, had de
essentie van hun koorexpertise dus misschien wel samengevat kunnen worden tot slechts
drie nummers. Toch zullen niet veel Belgische jongerenkoren ooit kunnen nadoen
wat zij al bereikt hebben op internationaal muzikaal vlak.
Technisch hoogstandje van de avond was zeker ook de uitdagende dictie in
het nummer ‘Believer’, zeer virtuoos en homogeen gebracht door Rise Up. De
nodige variatie brachten zij ook met enkele soulachtige solo’s in ‘You will be
found’. De Maîtrise blonk dan weer uit in onvervalste legato’s over alle
frequenties heen. Hun mannenstemmen – Halleluja, die waren er toch óók! –
klonken echter soms wat geforceerd in de forte-gedeeltes van ‘Let my love be
heard’. Een tikkeltje meer steun vanuit de onderbuik had daar wonderen kunnen
verrichten.
Alles welbeschouwd kan de komende winter echter niet meer stuk na deze
kleurrijke, krachtige avond vol jong aanstormend vocaal talent. Antwerpen zal nog even nazinderen van
de hoopvolle noten van deze klassekoren!
Foto's: Ronnie Husson/ Tekst: Lena Lyric*
*Lena Lyric is romaniste, behaalde een zangdiploma aan het Conservatorium van Versailles en volgde een opleiding tot qi-gongdocente. Ze gaf meerdere workshops zang bij Wisper (naast haar job als taaldocente), maakte haar eigen CD met kleinkunstliederen (zie link bovenaan) en behaalde twee Poëzieprijzen: een nominatie voor de Elly Blomwedstrijd en de Eerste prijs Guido Gezellewedstrijd in de open categorie.
Organisatie: Koor & Stem, Creatief Schrijven,...
Nuttige websites:
- · Showkoor Rise Up: https://www.pelterzanggroep.be/pzg7/ru-home
- · Maîtrise de Seine-Maritime:
- · Scala: https://www.scalachoir.com/nl/
- World Choir Games: http://www.wcg2021.be/
Creatief schrijven: creatiefschrijven.be
Koor en Stem: https://www.koorenstem.be/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten